61 dagen, 8 weken, 2 maanden alweer - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van chiaopstage - WaarBenJij.nu 61 dagen, 8 weken, 2 maanden alweer - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van chiaopstage - WaarBenJij.nu

61 dagen, 8 weken, 2 maanden alweer

Blijf op de hoogte en volg

30 Oktober 2014 | Curaçao, Willemstad

Lieve Hollanders,

Ik weet nog wel, de nacht voordat ik nar het warme Curaçao ging. ik had geen verwachtingen of hoe het hier aan toe ging. Wel zag je wel op internet of televisie. Maar nu ik hier 2 maand zit, lijkt alle mooie plaatjes die je zag op internet 'normaal'. Soms voel je je nog wel toerist als je langs marktkraampjes loopt, maar in de Albert Heijn, voel je een Nederlander. Je hebt hier zelfs zure haring met uitjes en een stroopwafelkraam, waar je super heerlijke stroopwafels kan halen.

Televisie word er ook niet door mij gekeken. Ze hebben hier wel een televisie maar alleen met Nederland 1,2 en 3. Dus nu kijk op uitzendingen terug op internet. Alleen RTL gemist doet het hier niet. Gelukkig heb ik wel een lieve vriend die The voice of Holland voor mij download. Ook kijk ik nu Expiditie Robinson. Samen met huisgenoten is het standaard ritueel op de vrijdag of in het weekend. Normaal keek ik thuis 2 uitzendingen en toen volgde ik het niet meer. Maar hier is het ook soort je tijd uit zitten en dit vooral in de avond. je kunt hier niet chill op je fiets naar het terras. Want de kans is groot dat je van je fiets word afgereden door een auto of aangevallen word door een waakhond. Dus alles moet je hier met de auto doen. Het nadeel is wel zoals vandaag dat het hard had geregend. Dat de weg glad is en je extra moet op letten want er zijn wel ramen wissers bij de vooruit, maar als je die gebruikt zie je nog niks. We hebben nu het heeft geregend, vanavond vliegende mieren. Hele grote mieren die vliegen en wel soms dertig stuks. Maar ik heb hier verder niks te klagen qua temperatuur. Als ik foto's zie langskomen op Facebook met winterjassen en sjaals om. En ik kan hier in mijn bikini zitten en mij nog heel erg zweten.

De stagedagen vliegen ook voorbij. Voordat je het weet is het alweer weekend. Wat nog wel leuk is om te weten is , dat mijn stage verdeeld is in 2 groepen. Elke groep heeft 11 kinderen waar dan 1 leidster op staat. Amanda die staat dan de ene week op 1 groep en ik dan op de andere, zo wisselen we elkaar op de week af. Alles doe apart, behalve het samenspelen. Je hoort vaak op een dag 'awa', dit is water in het Papiaments.

Het is leuk om te zien, dat sommige kinderen echt vriendjes of vriendinnetjes met je zijn. Zomaar spontaan een kind op je rug als je bukt of een kusje op je hand op wang het kan allemaal.
We zijn nu al bezig met kerstliedjes zingen. Nu al kerstliedjes? En de pepernoten liggen nog in de winkel.. Maar de de kinderen gaan optreden voor hun vader,moeder,opa,oma,tante en soms ook oom. Het is hier namelijk zo dat familie erg belangrijk is. En de oma,opa,oom of tante bij het kleinkind inwoont. De kinderen worden vrijwel altijd door andere familie leden gebracht door hun ouders.

Er zijn ook tweelingbroertjes en een zusje daarvan die elke ochtend word gebracht door een busje dat gefinancierd word door het kinderdagverblijf. Dit komt doordat hun moeder niet vee inkomen is. Dit is merk je ook doordat zij voor het ontbijt die altijd is om half 9, maar 1 koekje is voor zijn 3en. Hun pakken dan eten af van andere kinderen. Hun schoenen zijn ook te klein en de kleren van de kinderen ook. Toen ik dat hoorde deed het mij wel wat. Dat verklaarde ook het gedrag die de kinderen vertoonde. Bijzonder hoe het kinderdagverblijf zoveel hulp bied om die kinderen een fijne tijd te geven als ze op het kinderdagverblijf verblijven.

Naast kinderen die Papiamentse ouders hebben zijn er ook een aantal kinderen die tweetalig worden opgevoed. Zo vroeg een jongen vandaag eerst in het Papiaments 'waar is je moeder?' Ik zei dat ik hem niet verstond en zei het vervolgens in het Nederlands. 1 op 1 contact praat hij ook meer Nederlands.

Morgen nog 1 dagje en dan weer genieten van het weekend. Uitslapen, genieten van de zon en leuke dingen doen.
Jullie ook een fijn weekend. En hopen op het zonnetje!

Dikke knuffel!

  • 30 Oktober 2014 - 21:15

    Priscilla:

    Super leuk om te lezen hoe het daar gaat wat fijn dat jullie het naar jullie zin hebben
    in nederland is het inderdaad koud ! Echt herfst weer. In het weekend eindelijk weer kans op 20 graden!:)
    heel veel plezier daar nog

    liefs priscilla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Willemstad

De eerste paar dagen

Lieve allemaal,

Donderdag achtentwintig augustus om zes uur was het dan zo ver. Met mijn goeie gedrag en 3 stuks bagage op naar schiphol. Inchecken, door de douane en hop het vliegtuig in. Eenmaal aanbeland op het warme Curaçao moesten we door de douane. vier andere meiden en ik werden opgehaald vanaf het vliegveld naar een kantoor waar een auto voor ons klaarstond die we hebben gehuurd.

Met zijn tweeën in een auto reden wij achter de ander auto aan met de andere meiden op naar het studentencomplex. Het scheelt dat ze hier bijna niet aan regels doen. Ze doen hier niet aan een knipperlicht of rijden hier als een kip zonder kop rond. Bij het complex aangekomen moesten we vervolgens inchecken en een kregen we rondleiding. Samen met Maaike en zes andere studenten deel ik een keuken en een badkamer. Als ik in deze maanden niet leer hoe ik mijn zooi achter mijn kont opruim, dan zou dat wel heel bijzonder zijn.
Ondertussen was het alweer half acht en we moesten we eten. Na het eten heb ik gedouched nog even buiten gezeten en op naar bed.
De eerste nacht was lastig in slaap komen. En helaas stond ik om zes uur al naast mijn bed. Gelukkig hebben we een zwembad, dus een lekkere duik genomen in het zwembad.

De luxe grote kamer in mijn vertrouwde huisje, daar mag ik maar gelukkig mee zijn. Hier staat een bed, een kast, een stoel en nog een paar meter loopruimte. Ik ben al niet zo ster in opruimen, laat staan in een kleinere ruimte, dus het is een heerlijk choas.

Vrijdag hebben Amanda, Maaike en ik het eiland verkent. Gelukkig kregen we van onze huisgenoten een tip om een app te downloaden waar je offline je navigatiesysteem kan gebruiken. Ideaal in mijn geval, want ik en de weg vinden.. een ramp. Ook kreeg de auto kuren, hij stopte zomaar ineens op de weg. Dus wij naar het autoverhuur bedrijf het vertellen. Na wat gepraat, was het mogelijk om een automaat te huren. Super handig!

Zaterdag zijn we naar het strand geweest. En heerlijk in de zon gezeten. Ik ben nu al na de paar dagen verbrand. Maar ik mag niet klagen, want bij jullie is het shit weer. Ook vandaag hebben we weer boodschappen gedaan. Dat is elke dag nodig, want je kan niet dingen heel lang bewaren.
Savonds hebben we het nachtleven verkend met medebewoners van het complex. Rond twee uur weer naar huis en op naar bed.

Zondag hebben we getankt. Met hulp van een lokale bewoner hebben we onze tank vol gekregen, want wij wisten niet meer goed hoe het moest. De draaidop blijven doordraaien, ook al was hij dicht. Dus de hulp was erg fijn.

Nog een week genieten van het niks doen en dan begint de stageperiode.

Tot de volgende update!

Recente Reisverslagen:

03 Januari 2015

Bonasie ala Sikkens

12 December 2014

Bekende uit Zwolle! Hiep hoi!

30 Oktober 2014

61 dagen, 8 weken, 2 maanden alweer

21 Oktober 2014

Scheurende kinderen op fietsen

14 Oktober 2014

Lang leven de herfstvakantie

Vanaf 28 augustus tot en met 18 januari ga ik stage lopen in curaçao op een kinderdagverblijf, niet verkeerd dacht ik zo! Via deze weg wil ik jullie mijn mee laten lezen hoe het mij op het eiland vergaat. Veel leesplezier!

Actief sinds 01 Sept. 2014
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 3394

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2014 - 19 Januari 2014

De eerste paar dagen

Landen bezocht: